Nieuws!

25 oktober 2023 - Tbilisi, Georgië

Gamarjoba lieve mensen,

Ik weet het, het is nog maar 10 maanden geleden dat ik mijn vorige blog heb gepubliceerd, maar het is alweer tijd voor de volgende. Ik hoop dat ik jullie niet teveel spam hiermee, maar ik zal het kort houden. En deze blog is geschreven met meer dan slechts ter lering (over mijn leven) ende vermaak als doel. Daarom eerst het zakelijke nieuws;

Eigen bedrijf opstarten
Na bijna 2 jaar te hebben geholpen met het opzetten van een bedrijf heb ik een hoop geleerd, en bedrijfsontwikkeling ligt me wel. In Georgië zijn er veel niches te vullen. Zo is er bijvoorbeeld lasergamen op een leuke locatie nog niet mogelijk. Na maanden bezig te zijn geweest met berekeningen, marktonderzoek, wikken en wegen, heb ik afgelopen week de knoop doorgehakt dat als ik voldoende leningen en investeringen binnenhalen kan, dat ik dat spoedig een lasergame arena met ander entertainment ga opstarten.

Ik heb op dit moment een goede eventuele locatie op het oog, maar die kan de eigenaar niet lang vasthouden, dus vandaar dat ik er wat vaart achter wil zetten. Na mijn eigen investering van ±€20.000 heb ik slechts ±€55.000 extra nodig, een kleinigheidje voor jou natuurlijk. Voor de duidelijkheid, ik vraag niet om donaties, maar om leningen en investeringen. Ik hoop, maar verwacht niet het volledige bedrag binnen de noodzakelijke tijd op te halen, maar het moet wel een bedrag zijn dat mij vertrouwen geeft dat ik het resterende bedrag ook kan behalen binnen 2 maanden.

Klik >>>HIER<<< voor het bekijken van mijn businessplan. De eerste pagina geeft een samenvatting om snel te kijken of je het wat vindt. Of het gaat gebeuren hangt af van het ophalen van genoeg geld. Alle cijfers zijn overigens onder voorbehoud, vanwege de locatie; misschien moet ik wat krimpen als ik hem betrek, of misschien een grotere (duurdere) locatie huren. Ik kan het concreter maken als ik voldoende geld heb toegezegd gekregen om het concept door te zetten.
Het document is in het Engels en gerekend met dollars (huidige rate is 1€=1,06$) om een breder publiek aan te spreken; laat het weten als je het in het Nederlands wil lezen. Als je geïnteresseerd bent in mijn plan of gewoon geld wil verdienen; laat het mij zo spoedig mogelijk weten, ook vragen en opmerkingen zijn van harte welkom.

Bij een lasertag arena

Mijn verdere leven
Tien maanden is natuurlijk veel te veel om samen te vatten in een blog, maar het gaat verder goed met me.

მადლობა და შემდეგ ჯერამდე!
(madloba da shemdeg jeramde: Bedankt en tot de volgende keer!)

P.S. Oké misschien wat te kort. Laat ik nog even iets vertellen over mijn werk, katten en andere dingen en wat foto's delen.
Begin februari hadden we een tender gewonnen om alle bierbostel van een fabriek af te nemen (±6500 ton per jaar). Na een extreem stressvolle periode daarna waarin Ilia in korte tijd overspannen raakte en ik ook een aantal slapeloze nachten heb gehad, draait het bedrijf inmiddels redelijk. We hebben zelfs meer vraag dan aanbod, daar durfden we een aantal maanden geleden niet van te dromen. Het duurde even voordat we serieus werden genomen, maar nu zijn de grote klanten en concurrenten bereid samen te werken. Groot nadeel daarvan echter is dat de marges een heel stuk lager zijn dan berekend, maar de investeerders zijn tevreden. Het eerste jaar is zelden het makkelijkst voor dit soort bedrijven.

In de siloVoorbereiding van een siloBierbostel silo klaarOns stukje land

Tot half juli heb ik het flink druk gehad, maar daarna werd het een stuk rustiger. Echter, verschillende factoren maken het werk hier voor mij psychologisch nogal zwaar. Dermate zwaar dat ik vorige maand heb besloten een stapje terug te doen en nog maar 2 dagen in de week te gaan werken. Over een maand gaan we zien of ik voldoende moed heb kunnen vatten om weer fulltime aan de slag te gaan. Echter, dat hangt momenteel vooral af van mijn plan om mijn eigen bedrijf op te zetten. Als dat doorgaat, dan zal ik waarschijnlijk op 0-uren basis doorwerken voor TGS.

Verder ben ik vooral bezig met business development binnen het bedrijf. We gaan waarschijnlijk inzetten op het drogen van citruspulp, dat hier in de rivier wordt gekieperd maar goed veevoer is. Andere opties zijn gist drogen, een insectenfabriek en nog wat andere kleinere ideeën.

Mijn katten leven deze keer gelukkig allebei nog. Johnny is een luie dikzak geworden. Zijn spinmotor heeft veel pk, maar zijn hersens draaien nog niet op halve kracht, voor zover hij ze heeft. Maar hij is wel sociaal en lekker makkelijk. Missy is schichtig, maar veel speelser, die doet niets liever dan balletjes apporteren (video) en onder je dekens doorlopen als je in bed ligt. Samen zijn ze enorm schattig (en nog steeds beschikbaar voor adoptie naar Nederland, zodat ik hier weer nieuwe katten kan opvangen). Als ik een lasergame locatie heb, ga ik die ook zeker gebruiken voor opvang/voeren van katten.
Verder had ik deze zomer 2 nestjes van katten bij mijn huis. 1 voor de deur, en toen ik in juni in Nederland was, hoorde ik van mijn oppas dat er ook katjes uit het plafond/dak vielen. Die zijn inmiddels weg, of daar overleden. Er zit er nu nog 1 voor de deur waar ik te lief voor ben geweest en niet meer vanaf kom en die al mijn bewegingen vanuit het raamkozijn gadeslaat >>>

Mijn stalkerMijn schatjesZelfgemaakt schilderijMijn schatjes

Verder heb ik genoten van een vakantie met vrienden hier in mei, met wie ik ook Armenië heb bezocht >>>

Sevanmeer, ArmeniëVrienden worden blij van tekenen van Sovjet architectuurIMG_20230504_115203IMG_20230501_221524Lake SevanIn een kasteel

Nogmaals mensen; wees welkom, voornamelijk van april tot en met juni is het hier goed vertoeven, al is een Georgië dat nu bij 25 graden oranje kleurt in de herfst ook heerlijk >>>

Kojori bij Tbilisi, 2 weken terugGeorgië op dit momentBakuriani vorige week

Verder heb ik met Irina vorige maand Rusland bezocht, haar familie ontmoet en voornamelijk Moskou gezien. Goede tijd gehad, mooi weer. We waren daar ook met een missie; het appartement van haar onlangs overleden grootouders gereed maken voor huurders. De hoofdklus daarbij was het doorzoeken van haar opa’s bibliotheek naar zeldzame boeken en geld dat erin verstopt lag. Die had maar liefst ruim 3000 boeken staan. Haar opa werkte voor de overheid, en daarbij hoorde ook bepaalde literatuur, zoals een biografie over Stalin, tijdschriften van de Russische communistische partij, en deze parel; ‘Handboek voor propaganda’ :') Gratis te verkrijgen op verzoek>>>

Handboek voor propagandaEen stuk van de bibliotheekRussische huisversiering, dit zie je overal in de dorpjes (maar dit was wat overdadig)Een van de belangrijkste Russische kloostersNaast het Kremlin op het Rode pleinRussisch tankstation, erg old schoolDe basiliek op het Rode PleinRode plein bij nachtCreatiefGewoon SovjetDe hoogste toren van EuropaUitzicht vanaf de hoogste toren van EuropaIn de torenBij de Russische McDonaldsEen van de vele parkenKijken of ik Putin in het Kremlin kan spottenDuifjes voerenMet Lenin op de foto

Enorme stad overigens, Moskou, het duurt in het beste geval ‘s nachts 2 uur om van de ene kant naar de andere kant te rijden. Ontzettend veel groen, enorme parken, ik zou er best willen wonen, ware het niet dat je in een dictatoriale informatiebubbel terecht komt en er geen vrij denken is.
Dat heeft overigens zijn weerslag op de psychologische gezondheid van de bevolking. Irina had voor de oorlog 30-40% depressieve mensen in haar Russische omgeving, nu is dat 70-80%.
Overigens, als je nog tankcommandant or straaljagerpiloot wil worden; er zijn vacatures >>>

Tank commandant, sniper of vrachtwagenchauffeur worden?Mijn beroep; het moederland verdedigenOpen-luchtvaart museumMijn gezicht geeft aan hoe comfortabel me ik hierbij voel

Dus ter besluit, lees alsjeblieft mijn businessplan en neem snel contact met me op :)

Groetjes!

>>> Nog wat overige foto's van afgelopen jaar >>>

photo_2023-10-25_00-09-02photo_2023-03-26_21-19-40photo_2023-03-26_21-21-11photo_2023-03-26_21-17-21Mijn collega trouwde vorige maandAfbeelding van WhatsApp op 2023-10-25 om 01.42.52_1132620cEen betaald toilet bij het busstationMooi oost-GeorgiëOveral eekhoorntjes in de stadSupergaaf kaars-kunstwerkAfbeelding van WhatsApp op 2023-10-25 om 01.44.13_759834d6Vuur uit de bergPamukkale