Gesettled

17 april 2022 - Tbilisi, Georgië

Gamardjoba Holandebi,

Alweer 8 weken verblijf ik in het afwisselende Georgië. Mocht je willen weten wat voor weer het hier is geweest, de ervaring leert dat het weer hier de exacte inverse was van het weer in Holland. Scheen hier de zon, sneeuwde het in Nederland en omgekeerd. Was het hier uitzonderlijk koud en bewolkt, was Nederland uitzonderlijk zonnig. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het aan elkaar gekoppeld is, de weersomslagen waren tot afgelopen week tot op de dag gesynchroniseert.
Nu ik het toch over onwaarschijnlijke verbanden heb, hier alvast een leuke wetenswaardigheid om mee in huis te vallen. Georgisch (eigenlijk zijn er 4 talen in Georgië) is een taal zonder verwantschap met andere talen, net als Baskisch, gesproken in Noord-Spanje. Echter scoren deze talen de hoogste mate van verwantschap tussen elkaar, en zijn er linguïsten die menen dat ze een gemeenschappelijke voorouder hebben. Daarnaast heette Georgië een jaartje of 2000 terug Iberië, en daar kennen we er nog een van; Spanje, en ook zijn er grote overeenkomsten in de prehistorische begrafenisrituelen tussen de streken.

Goed, later meer over Georgisch, nu meer over mijn belevenissen hier. Ik heb nogal eens de vraag gekregen wat ik hier merk van de oorlog in Oekraïne.
Aan de ene kant natuurlijk niet zoveel, het is niet zo dat ze hier bang zijn voor oorlog. Zolang Georgië zich koest houdt en geen lid wordt van de NAVO hebben ze niet zoveel te vrezen hier.
Alleen wel veel sympathie met Oekraïne (Rusland houdt ook 20% van Georgië bezet), protesten, overal Oekraiense vlaggen en uithangborden, en enkele honderden Georgiërs die zijn afgereisd om daar te vechten, een grote Rusland-haat, en een inzamelingsactie voor het parlementsgebouw.

photo_2022-04-17_22-55-26

Het enige wat ik er persoonlijk van heb gemerkt, een best wel groot ding, is dat Rusland sinds de oorlog is leeggelopen, en dat Tbilisi -wat overigens 4 lettergrepen heeft, geen 3- volgelopen. Veel voornamelijk hoogopgeleide Russen konden niet leven in een dictatuur zonder vrijheid van denken en meningsuiting, en zijn gevlucht toen het nog kon. En natuurlijk ook voor de angst of tegenzin om te moeten vechten voor iets waarvoor ze niet willen vechten. Vluchten voor een 'vredesmissie'.

Ik kan ze niks kwalijk nemen, alleen wel vervelend dat het budget voor mijn appartement dat ik had vanuit de subsidie van de Nederlandse overheid relatief weinig waard meer is vergeleken met voor de oorlog. Waar ik eerst een 2-slaapkamer appartement voor had kunnen krijgen in het centrum, heb ik nu een 1-slaapkamerappartement daar een heel stuk buiten, al mag ik nog steeds niet klagen. Er zijn een hoop verhalen van mensen die uit hun appartement zijn gezet, omdat ze de huur die in 1 keer tot wel 2 of 3x hoger werd niet konden betalen. Een paar dagen na de inval had ik ook al een appartement gevonden voor een jaarcontract, maar de avond voordat ik er in zou trekken werd dat afgezegd, waarschijnlijk omdat de eigenaar er opeens achter kwam dat hij veel meer huur kon vragen.

Mijn sociale leven is vrij beperkt omdat ik een hoop aan mijn hoofd heb. Woensdagavonden is er kring met de lokale internationale kerk, en ik heb vorige week besloten om te gaan hockeyen op zaterdag en zondag. Minder leuk dan knotsbal/badminton/squash, waarvoor letterlijk geen enkele faciliteit is in het hele land, want sporthallen bestaan hier praktisch niet, behalve een paar arena's voor basketbal en vechtsporten, maar hockey is een goede best of the rest.
Dus ik ben wat eenzaam, maar als het na september wat rustiger wordt ga ik me daar mee bemoeien.

Letterlijk terwijl ik deze zin typte, kwam Nebukatnezar op schoot zitten. Deze doerak zat mij op te wachten voor mijn flat met een lief gemiauw en grote groene ogen. Ik dacht van; ach, ik geef je wel even een plakje salami, en eenmaal in mijn appartement was hij zo dankbaar en aanhankelijk dat ik hem niet meer op straat kon zetten. Verschillende kanalen aangeboord om hem bij iemand anders kwijt te kunnen, maar 3 dagen later drong het tot me door dat ik opeens echt wel een kat had. Zijn grootste hobbies zijn zeuren om blikvoer, zeuren om naar buiten te mogen om op vrouwenjacht te gaan, gebruikt maar net-niet-doorgespoeld wc-papier uit het toilet vissen en mijn appartement er mee te decoreren. Verder is ie wel erg lief en speels en en ben ik hem wel dankbaar voor het gezelschap, alleen dat is niet geheel wederkerig, want hij had een keer de deur op de knip gedaan toen ik even een ommetje maakte. Typisch territoriaal gedrag. De brandweer moest er aan te pas komen om de deur te openen, maar gelukkig geen schade of kosten.

IMG_20220311_194353photo_2022-04-17_22-55-30Overigens; als iemand Nebukatnezar wil adopteren (hij is geheel behandeld), of een ander dier van de straat; graag! Ik kan die in juni mee naar Nederland nemen; genoeg straatkatten en honden hier die een huisje zoeken. Veel straatdieren hier zijn overigens goed onderhouden, soms zijn ze zelfs gewoon dik. Het is een publieke verantwoordelijkheid om voor de beesten te zorgen, erg mooi om te zien.
Je hoeft niet bang te zijn voor een kat in de zakphoto_2022-04-17_22-09-38

Wat betreft een taal leren, ik dacht in het begin dat het beter was om Russisch te leren, want de oudere generatie (onze voornaamste groep clienten) spreekt dat nog wel redelijk, dus ik had daar al een start mee gemaakt. Russisch is ook makkelijker dan Georgisch, Georgisch staat in de een-na-hoogste categorie voor moeilijkheid om talen te leren, en voor Georgisch zijn er geen goede studiemethoden beschikbaar. Echter sinds de oorlog wordt Russisch nog minder 'gewaardeerd' dan voorheen dus die optie is afgevallen.
Om even een tipje van de zware sluier op te lichten over hoe moeilijk het is, hier het alfabet. იასჟჯყჭქუეჰპკვცფდთწჩხნმშბძგტზღოლრ, en dit is nog een makkelijk te onderscheiden lettertype. En dan hebben veel letters ook nog verschillende schrijfstijlen. Zo zijn de h en რ dezelfde letter (r).
Daarnaast is de uitspraak ook nog een dingetje, met ejectieve medeklinkers, zoals deze . Het enige makkelijke aan de taal is dat de uitspraak van elke letter wel constant is, dus zoals bij ons 'vergeten' drie verschillende e-klanken heeft, daar doen ze niet aan. Hier een amusant filmpje over de onmogelijkheden van de Georgische taal. Dus ik heb min of meer besloten dat ik niet mijn best ga doen om deze taal er goed in te krijgen.

Verder bijzonder om te ontdekken dat er heel veel 'studenten' zijn in Georgië, en dat die van klein kind tot gepensioneerd kunnen zijn. Kleine kinderen mogen zo ongeveer opblijven tot zo laat ze willen (12 uur voor dreumessen van 6 is niet raar), en werkenden van 60 gaan gerust door met de gezelligheid tot een uur of 2 op werkdagen, en nog later in de weekenden. Het is meer dan eens voorgekomen dat we om 11 uur iemand belden die nog lag te slagen. De meeste banen beginnen dan ook niet voor 10 uur. Maakt de overgang naar volledig burger worden wel een stukje makkelijker voor mij.

En naar aanleiding van de vorige blog vroegen mensen van; als die voerfabriek het niet is geworden, wat ga je daar dan wel doen?
Nou; eigenlijk is het gedeeltelijk alsnog een voerfabriek geworden, alleen dan niet van ons. TGS had dus al eens in Kirgizië geholpen met het opzetten van een veevoerfabriek, en een van de betrokken partners besloot zo ongeveer op hetzelfde moment als TGS naar Georgië te gaan. Die zijn nu zelf een voerfabriek begonnen te bouwen, en hopen over een maand te kunnen produceren. Ze zullen voor ons met een minimale winstmarge produceren, waarna wij het doorverkopen aan de boeren. Daarnaast zullen we een vrachtwagen uit Nederland importeren die hier 2 problemen kan oplossen. Er is een overschot aan bierbostel (het restproduct van bierbrouwen) in Georgië in de warme maanden, en een tekort in de winter. Met deze slurven wordt dat uitgebalanceer. Daarnaast is er weinig kennis over hoe je goed kan inkuilen, en is de kwaliteit van het plastic hier ook ondermaats. Dus als er mais/luzerne/gras geoogst wordt, blijft dat uitstekend bewaard hierin. Daarnaast contracteren we boeren om dat voor ons te produceren, en voorzien we hen daarbij van advies om de opbrengst te maximaliseren. En de afnemers voorzien we hun van voeradvies voor hun koeien, wat erg belangrijk is om je melkproductie te optimaliseren. Het loopt wel allemaal erg stroef vanwege verschillende redenen, maar daarover ga ik hier niet allemaal uitweiden. Mentaliteits- en cultuurverschillen en het vinden van geschikte klanten zijn de grootste uitdagingen. Volgende keer meer daarover.

Dus dat was het weer voor even, contacteer gerust voor updates vanuit jullie kant.
Overigens, als je nog naar Georgië wil komen, doe dat dan voor half juni, dan is het land op z'n mooist en nog niet te heet.

IMG_20220417_142323Groetjes Christiaan en Nebukatnezar

Verder bij deze 2 nog erg vermakelijk facebook-threads uit de Expats in Tbilisi Facebook-groep. Vergeet niet de comments te lezen als je tijd hebt :)
Asking for 'a friend'
Groente-regen

En hier reacties op FB van Amerikanen dat Georgië/Georgia de EU wil joinen

Sporen van het communisme; een communicatiecentrum met meer dan 100 zend en ontvangstmasten.
 IMG_20220407_114001
Video van skiritje
IMG_20220402_162559

1. Gerlinde:
    29 april 2022
    Ha christian, ik vind die zwarte zeur wel leuk - en zo geinteresseerd in technologie gezien zijn liefdesuiting voor je laptop en zijn zin voor orde. Misschien is zijn opvoedstijl - knip op de deur als jij hem niet goed op slot doet - niet geheel waar je van droomt? enfin soms heeft een mens wat meer nodig dan een aai om de benen....helaas wil mijn echtgenoot geen kat meer en zal ik nog heel wat overtuigingswerk moeten verrichten wil koning N hier mogen komen. Kan hij wel mee naar NL? Hij spreekt alleen maar georgisch-kats. Of bereid je hem al voor op de inburgeringscursus? Ik ben benieuwd naar zijn avonturen ( en die van jou)! Een hartelijke groet en houd moed daar zo
  2. Christiaan:
    1 mei 2022
    Hoi Gerlinde, verder is ie ook wel leuk hoor, erg energiek. Hij spreekt ook vloeiend Babylonisch en hij kan ook al een woordje Nederlands kats, al hebben we nog wel een hoop miscommunicaties.
    Jammer dat David hem niet wil, je zou toch zeggen iets van Bijbelse koningen onder elkaar...
    Dankje!
  3. Gerlinde:
    2 mei 2022
    hallo Christian, was die koning D niet ietwat hardleers en koppig? of mijn overtuigingswerk slaagt - ik weet het nog net niet. Wordt vervolgd....
  4. Nelly Jacobi:
    3 mei 2022
    Hoi Christiaan. Wel fijn voor jou dat je geen uitzondering bent als je na 10 uur aan het werk gaat! Ik begrijp uit je mail dat je je heel vaak aan veranderende omstandigheden moet aanpassen. Flexibiliseren! Je gaat wel naar Nederland in juni? He, hoe lastig is het om je werk te doen, zonder Georgisch te spreken. Ik neem aan dat lang niet iedere boer Engels spreekt. He, groetjes, t. Nelly
  5. Christiaan:
    4 mei 2022
    Klopt, geen plannen maken en gewoon kijken hoe het loopt is de cultuur hier. Ik zal inderdaad 3 weken in Nederland zijn vanaf 10 juni of zo, ik begreep dat we elkaar dan wel eens zouden kunnen zien?
  6. Nelly Jacobi:
    5 mei 2022
    Heel misschien. Nog niets geboekt. Maar....daar wordt aan gewerkt.