WieWaarWatWatjijWaaromWanneerWerkenbij

19 september 2020 - Tenerife, Spanje

Wie
Ik

Waar
Op het schip Africa Mercy in de haven van Granadilla, Tenerife.
Dit is momenteel het enige schip van Mercy Ships, en ligt hier voor groter onderhoud.
Normaal gezien ligt het schip 10 maanden in een Afrikaans land, en vaart vervolgens naar de Canarische eilanden voor 2 maanden/aantal weken onderhoud en verlof voor personeel. Vanwege Corona was het half maart ineens klaar in Senegal, maar omdat het niet gepland was konden ze pas in juli echt beginnen met onderhoud.

Wat
Mercy Ships is een organisatie die kort gezegd gratis operaties uitvoert op mensen in Afrika die er normaal gezien geen toegang toe hebben, en daarnaast lange-termijn impact maakt door te werken aan het gezondheidssysteem van het betreffende land, bijvoorbeeld door trainingen en faciliteiten te ontwikkelen voor de lokale medici, en onderwijs aan de lokale bevolking. Het idee van de schepen is dat je in havens vaak een goede connectie hebt met de rest van het land en er aan de kust de meeste mensen wonen.
Uitgebreidere info over het werk van Mercy Ships hiero, en het algemene promotiefilmpje daaro, en de de Nederlandse website voor de liefhebber.

Wat jij
Ondanks dat het me ontzettend leuk lijkt om mensen te opereren, wordt het me zonder medische opleiding helaas niet toegestaan om in mensen te snijden. Maar gelukkig zijn er opties te over om op andere manieren aan de slag te gaan, ook zonder relevante opleiding. Alles op het schip draagt bij aan de missie. Ik zou eerst vanaf half december meehelpen in de keuken, maar eind juli kreeg ik een berichtje dat er de functie voor Food Services Manager open stond. Deze functie had ik al eerder langs zien komen en het leek me direct een leuke. Ze zochten echter wel iemand zo snel mogelijk, en na een korte struggle heb ik toen dus mijn plannen voor komend half jaar aan boord gegooid. Tevens moet je normaal gezien geld betalen om er te mogen wonen en werken, en vanwege corona is dat tot januari afgeschaft, wat me wel hielp in de keuze. Dan hoef ik niet gelijk fondsen te werven en in het geval dat het toch niet werkt op de een of andere manier, zijn die inspanningen voor niets geweest.

Wat de functie precies inhoudt moet ik nog zien, maar het lijkt er op dat ik eindverantwoordelijk ben voor het voedsel en daaronder vallend personeel aan boord. Normaal gezien zijn er zo’n 400 man personeel in totaal, maar op het moment ±120 omdat het de onderhoudsperiode is. Op die manier kan ik er ook wat makkelijker in rollen. Daarnaast is mij ook gevraagd vanwege mijn Voeding en Gezondheid achtergrond om eens het voedselaanbod en -bereiding aan boord onder de loep te nemen. Blijkbaar is het regelmatig zo dat als je een tijdje aan boord woont, dat er behalve het schip ook Mercy Hips beginnen te deinen.

Waarom
Ik zocht wat meer zingeving in mijn werk, en lang verhaal kort leek Mercy Ships na een zoektocht mij een hele goede match. Een mega mooi goed doel, waarbij je ook direct resultaat van het werk ziet en weet wat voor impact je maakt. Daaraan bijdragen, en het leven in een community met mensen die ook iets willen toevoegen aan de wereld, de afwisseling en toch ook wel een stukje avontuur waren dingen die erg goed bij mij passen.

Wanneer
Nu, maar eerst nog even 12 dagen quarantaine uitzitten. In principe loopt mijn ‘contract’ tot 14 januari, want ik neem iemands rol over die mogelijk weer terugkomt als de field service in Senegal begint (25 januari, Deo et Corona volente). Als hij niet terugkomt, en het bevalt wederzijds, zou ik de functie langer willen vervullen. Als hij wel terugkomt zou ik eigenlijk toch nog willen willen meemaken hoe het is om de field service mee te maken, maar dan wellicht in een andere rol. Maar ik ga niet op de feiten vooruit lopen, voor nu is het in ieder geval wat de toekomst -en God- brengen moge. Ik heb tot dusver al vrij sterk zijn hand hierin ervaren, dus vertrouw erop dat het voor de komende maanden in ieder geval goed komt :)

Werken bij
Mocht je ook interesse hebben om voor Mercy Ships te komen werken: volkomen terecht.
Op het moment zijn er nog allerlei functies hard nodig, je kunt hier altijd wonen en werken, onafhankelijk van je achtergrond. Met name biomedici en technici zijn hard nodig. En vanaf eind volgend jaar ben je echt bizar welkom als het tweede schip met nog eens 600 personeelsplekken vrij komt.
Dus neem vooral hier een kijkje: https://www.mercyships.org/volunteer/

mercy-ships-stories-press-africa-mercy-returns-to-madagascar-1080x600

1. Nelly Jacobi:
    20 september 2020
    Hoi Christiaan,
    Goed idee om jou zo te kunnen volgen. Duidelijk verhaal ook. We wensen je een gezegende zondag. Je eerste aan boord. Big Hug. T. Nelly
  2. Jako:
    2 oktober 2020
    Hey Christiaan, leuk je te volgen. Kan ik je op een of andere manier bereiken? Heb namelijk wat praktische vraagjes gezien ik binnenkort ook naar de Africa Mercy hoop te vertrekken. Bedankt en super veel succes daar, groetjes Jako
  3. Christiaan:
    2 oktober 2020
    Hey Jako, leuk om te horen, versterking voor de Dutch Forces :)
    En ja hoor, het is het handigst als je me even toevoegt op FB (Christiaan Baan), het is namelijk openbare info op deze blog.