Update #1 Aankomst en quarantaine

19 september 2020 - Tenerife, Spanje

Dag vrienden, familie en andere aardbewoners,

Voor de mensen die ik de afgelopen tijd niet heb gesproken of een opfriscursusje willen, is het handig om eerst het achtergrondverhaal in mijn WieWatWaarWanneer blog te lezen.

Als je op de hoogte wil blijven typ dan je mailadres in het blauwe vakje hier rechts (desktop) of onderaan (mobiel).
Bevestig vervolgens je mailadres en kijk bij je ongewenste items en markeer de afzender als vertrouwd, dat was voor mij in ieder geval nodig.
En wees gerust, ik zal jullie niet be-tsunamiën met updates, daarvoor lig ik te ver weg :)

UPDATE #1

Reis

Na officiële toestemming kon ik 2 weken geleden mijn ticket boeken, welke ik had geboekt voor de 12e, alhoewel ik pas vanaf de 16e aan boord welkom was. Eerst even een paar daagjes het eiland verkennen, voordat ik 4 maanden vast zit, en de prijzen zijn voor alles hier op het moment erg laag, zo was mijn gedachte :) Echter ik weet het precieze verhaal niet, maar de havenautoriteiten willen zo min mogelijk personenbewegingen van en naar de kade, dus praktisch niemand aan boord is dus de afgelopen maanden Tenerife op geweest.

Deze havenautoriteiten vonden het tevens dermate niet chill dat ik het eiland wilde verkennen voordat ik aan boord ging, dat Mercy Ships zich gedwongen zag mijn ticket te laten omboeken.
Klein lichtpuntje hierin was wel dat het schip in een haven in aanbouw ligt, en daar nog geen vast kantoor is van de autoriteiten. Dit was een lichtpuntje, omdat de autoriteiten zo bureaucratisch zijn dat ze in de haven 55 km verderop nog wel even je paspoort willen checken, er ik derhalve per taxi nog het halve eiland heb kunnen zien.

De vlucht was prima overigens, 50 van de 188 zitplekken waren bezet, en sommigen zaten naast elkaar, dus ik had zo’n 15 stoelen voor mezelf, genoeg voor elk ledemaat. Alleen de mondkapjes waren een minpuntje, maar daar ben je na een dagje toch wel aardig aan gewend.

Aan boord

Alle nieuwe crew moet voorlopig nog 2 weken in quarantaine in de cabin bij aankomst. Bij aankomst ‘s avonds kreeg ik een pasje en werd ik direct naar mijn zeer ruime hut begeleid. Hier overleef ik mijn quarantaine wel in (zie vlog). Het ontbijt is muesli, lunch is gedeeltelijk de restjes van het diner van de avond ervoor op maken + brood, en avondeten is vrij gevarieerd, maar er staat altijd witte rijst op het menu. Voor Afrikanen is een maaltijd zonder rijst geen maaltijd. Maar daar hoop ik dus regelmatig zilvervliesrijst van te gaan maken :)
Voor lunch en diner wordt de bestelling per cabin-telefoon opgenomen, en vervolgens naast mijn deur gedropt.

Tevens moet ik elke dag mijn temperatuur meten, en mag ik van 8 tot 9 's morgens en vanaf half 8 's avonds het dek op. Op het dek kan ik op die tijdstippen dan ook collega-gevangenen ontmoeten, dus ik ben niet compleet sociaal geïsoleerd. Dus dat is mijn leven zo'n beetje voor het moment, later meer. Maar voor nu ben ik ik ieder geval blij er te zijn.

Overigens voor de meer visueel ingestelde medemens zal ik kijken of ik regelmatig mijn blog afwissel of aanvul met een vlog. Voor deze keer zit ie er in ieder geval bij, toch tijd genoeg :)
Zie hier VLOG#1

Overige feitjes

– Normaal gezien is zo’n 40% van de bemanning Amerikaans en 10% Nederlands, en natuurlijk nog vele andere nationaliteiten.
Op het moment zijn er volgens mij iets van 17 Nederlanders aan boord, inclusief 2 gezinnen.

– Niet alle crew is christen, maar vaak wordt tijdens een verblijf aan boord de interesse wel aangewakkerd. Zo was er naar ik begreep een tijd geleden een Alpha cursus aan boord voor randkerkelijken en niet-gelovigen. Sowieso handig natuurlijk om er meer van te weten met zoveel christenen om je heen.

– Het schip heeft een platte bodem, dus beweegt lekker met de golven mee. Derhalve schommel je aan de zijkant als het goed waait (en dat doet het hier wel) toch al gauw een half metertje op en neer. Voelt een beetje alsof je iets teveel op hebt. Maar dat kan het hier niet zijn, want er is behalve ontsmettingsmiddel geen alcohol aan boord.

– Er werken nogal wat Afrikanen aan boord die nu wel weer naar huis kunnen theoretisch gezien, maar daarna niet meer terug naar het schip vanwege visums en corona.

– Voor komende week staan er een table tennis contest, movie night, worship night en music contest op het programma hoorde ik. Leuk, wanneer je er bij kan zijn.

- Jij gaat nu niet vergeten je aan te melden voor de notificatie

1. Ieke:
    4 oktober 2020
    Ha Chris!
    Superleuk om je weer even te zien en horen! Het ziet er mooi uit! Het is groter dan we hadden gedacht! We hopen dat je je quarantainetijd goed bent doorgekomen, en nu wél kan laten zien hoe je moet tafeltennissen, al zal dat een hele uitdaging zijn als het schip zo heen en weer gaat op de golven.

We hebben ons aangemeld voor de notificatie, en we zijn super benieuwd naar de volgende vlog! ;)

Liefs, Renathe en Ieke